Jornada d’estudis «Crear en temps de crisi»

Organitzada per Federico Bellido i Olga Lobo en el marc del Seminari Comp’Art.

3 de juny 2022 a partir de les 9.00 h en la Universitat Grenoble Alps

Podrà ser seguida a distància a través del següent l’enllaç:

Lien Zoom : https://bit.ly/comparteilcea4
ID de reunió : 993 7994 4664
Code secret : 924588

 

PROGRAMA
9.00 h – Acolliment i presentació – Raúl Caplán, co-director de l’ILCEA4

9h30 – 10.45 h taula1: Inclusió, mitjana, formes de resistència a les crisis. Presideix: Raúl Caplán

– Ser dona a Mèxic. Tres acostaments artístics a la falta de justícia davant el feminicidi.. Lizarlett Flores Díaz. Doctorante Université Bordeaux Montaigne-*AMERIBER
Guadalupe del Socorro Álvarez Martínez. Universitat Autónoma de l’Estat de Mèxic
– Al·lucinar-te: museïtzació digital i anàlisi estètica de les manifestacions culturals d’expressió política en el context de les marxes juvenils a la Colòmbia contemporània. Jordi Macarro Fernández. Doctor en Història i Cinema per la Universitat de Granada
– Georgina Herrera una poètica de l’autorepresentació. Aida Elizabeth Falcón Montes. Doctora en Gènere i diversitat i Llicenciada en Filologia hispànica de la Universitat d’Oviedo, Espanya

11h – 11.40 h taula 2: Crisis polítiques, representacions memorístiques i llenguatges de compromís i denúncia. Presideix Andrea Cabezas Vargas.

El compromís artístic entorn de la memòria de les víctimes de l’última dictadura cívic- militar argentina: la novel·la gràfica ESMA (Juan Carrá, Iñaki Echeverría, 2019). Aurélia GAFSI. Màster 2 de recerca École Normale Supérieure de Lyon.
– El llapis, el pinzell i li fusell. La reivindicació des de l’art en Pintures de guerra, de A. del Carrer.. Marie-Caroline LEROUX. Professora titular de Literatura hispanoamericana, Universitat de Llemotges. Equip EHIC (Espaces Humains et Interactions Culturelles)
– Escriure en temps de « miedocracia »: la representació del terrorisme d’ETA en la narrativa en llengua basca. David Cremaux. Doctorant de la Universitat Grenoble-Alps (ILCEA4- CERHIS).

14.30 h – 15.30 h Conferència (a distància des de Xile): Quan dir no, no hi ha prou Cultura i imaginació política en un món col·lapsat. Jaume Peris Blanes. Professor de Cultura llatinoamericana en la Universitat de València (Espanya) i director de la revista d’anàlisi cultural Kamtxatka. Presentació a càrrec de Federico Bellido Peris

15.45 h – 17.30 h La tarda de la creació en temps de crisi.
– Ana Iliovich presenta su relat El silenci (2017) Estratègies d’aparició: escriptura autobiogràfica dels supervivents dels camps clandestins de detenció, tortura i exterminació a l’Argentina.
Conversatori amb Myrna Insúa – Presentació a càrrec de Graciela Villanueva
L’experiència concentracionària és sense lloc a dubte una experiència narrativa encara si ella no és escrita. El grau zero de la narració de Roland Barthes, és aquí el fet de sobreviure, ja que aquell que sobreviu és la materialitat a partir de la qual es construeix el relat. La narració, és vida, subseqüentment anti-neutralitat, o cosa que és el mateix, experiència totalitzant. Com que és matèria, perd la seva transparència i com que és presència, porta amb ella l’absència recollida en l’experiència concentracionària. L’autobiografia és simultàniament la prova de la sobrevida i una estratègia major d’aparició, un mitjà de fer fallida el silenci social i d’establir un diàleg amb els éssers pròxims. Així en tot cas resulta del testimoniatge recollit dels qui es “animen” a empunyar la ploma. En la nostra presentació proposem analitzar un exemple d’aquesta mena de literatura documental, el llibre El silenci d’Ana Iliovich.
En una segona instància convidem als qui assisteixin a la jornada a dialogar amb l’autora via zoom. Psicòloga i víctima de segrest i desaparició forçada, va romandre en captivitat 2 anys (1976-1978) en el camp clandestí de La Perla, Córdoba, Argentina, va ser insiliada i exiliada i va tornar al país en 1983. Va ser testimoni en els judicis de lesa humanitat i va publicar el seu llibre en 2017. El seu text va recórrer el país i va ser portat al teatre.

– Violeta Gal Rodriguez Art crisi i regeneració, un teatre per a canviar el món. A propòsit de «La mémoire bafouée». Presentació a càrrec d’Olga Lobo
A través del procés creatiu de l’obra de teatre documental «La mémoire bafouée» Violeta Gal Rodriguez, directora artística de la Cie L’insoumise, exposarà els diferents creus que es van presentar durant els dos anys de cocreación de la seva obra. Revolta social a Xile, pandèmia, entre altres, formen part d’esdeveniments que es van convidar en l’escriptura escènica d’aquesta obra que aborda la transmissió intergeneracional i epigenètica dels traumes relatius a l’exili i dictadura a Xile.